Възникване

Едва десетилетие дели две различни технологии, използвани при разработването на моторно превозно средство на две колела. Първият мотоциклет с двигател с вътрешно горене датира от 1885 г и е дело на Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах. Всъщност това е и първият мотоциклет изобщо в историята. Само десет години по-късно, през 1895 г,  в патентното ведомство на кантон Охайо Огдън Болтън младши подава формуляр за патентоването на мотоциклет с електрически мотор. По-късно същата година в Бостън е патентован и първият електрически велосипед, а на следващата година, на автомобилното изложение в Лондон, е представено и първият двуместен велосипед, задвижван с електрически батерии. С развитието на автомобилната индустрия бензиновите двигатели се налагат като предпочитани. Използването им е значително по-голямо от това на електрическите. Така е повече от век, но ето, че идва време, в което електрическите отново започват да се радват на внимание и интересът към тях става все по-голям. Нещо повече – производителите на превозни средства с електрически мотори дори си поставят амбициозната цел до края на 21 век да се превърнат в лидери на пазара.

Развитие

През 1911 г, 15 години след изобретяването на електрическия мотоциклет, той е представен и на широката публика чрез статия на списание Popular Mechanics. В броя са посочени и основните характеристики на мотоциклета. С напълно заредени батерии той можел да измине 75 – 100 мили (120-160 км).  С такъв пробег можеха да се похвалят и съвременните мотоциклети до съвсем скоро, което е доказателство как близо 100 години технологиите в тази сфера почти не бележат напредък за разлика от множеството подобрения и нововъведения прилагани при разработването на двигатели с вътрешно горене.

Първото серийно производство на електрически мотоциклети започва през 1936 година, когато братята Лимелет (Limelette) основават компания за производство на електрически мотоциклети в Брюксел, наречена Соковел (Socovel). Производството продължава и по време на германската обсада с позволението на нацистите. Поради дефицита на гориво, продажбите на електрически мотоциклети са добри и доходоносни. Но след края на войната братята преминават към производството на конвенционални мотори. Електрическите мотоциклети се предлагат на пазара до 1948 г.

През Втората световна война недостиг на гориво има и в щатите. Мърл Уилямс от Калифорния изобретява електрически мотор с кош на една гума, който бързо добива популярност. За да отговори на търсенето, Уилямс започва да произвежда мотоциклети в гаража си. През 1946 създава и компанията Marketeer (днешната ParCar Corp).

Провал

Скоро става очевидно, че двигателите с вътрешно горене печелят съревнованието с електрически задвижваните превозни средства. Разработването на електрическия мотор е в застой години наред и на практика няма почти никакви подобрения. Едва през последните години, поради непрекъснато увеличаващите се емисии вредни газове, отново започна да се говори за електрическите превозни средства като алтернатива на задвижваните с горива. Масовото производство на мобилни устройства (смартфони и таблети) непрекъснато изисква от индустрията да разработва все по-добри батерии – с по-голяма мощност и по-малко време за зареждане. От напредъка в тази сфера ще се възползват и автомобилните компании, които се насочват към производството на електрически превозни средства. Двигателите с вътрешно горене са сред основните замърсители на околната среда. През последните две десетилетия автомобилната индустрия бе принудена да вземе сериозни мерки в тази насока. Въведоха се нови еко стандарти, които значително намалиха емисиите изгорели газове. Но едновременно с това непрекъснато расте броят на превозните средства, което неутрализира положителния ефект и нивото на замърсяване остава същото.

Възраждане

Технологичният напредък и загрижеността за околната среда логично ще доведат до предприемането на неизбежна стъпка – заместване на двигателите с вътрешно горене с електрически такива. Темата е широко дискутирана в световен мащаб и редица страни вече са заявили своята готовност да направят необходимото в краткосрочен до средносрочен план.  Предприемането на подобна стъпка е неизбежно, но ще отнеме време докато промяната стане осезаема и доведе до желания ефект. Но едно е сигурно – бъдещето на трафика са електрическите превозни средства.

Ако говорим конкретно за електрическите мотоциклети, недостатъците им, сравнени с конвенционалните мотори, са няколко:

  • Мощност – двигателят с вътрешно горене е с по-голяма мощност от електрическия
  • Пробег – с едно зареждане на резервоара конвенционалният мотоциклет изминава почти двойно по-голямо разстояние
  • Време за зареждане – резервоарът се пълни само за няколко минути, докато зареждането на батерията отнема часове
  • Инфраструктура – бензиностанции има навсякъде, докато броят на зарядните станции е доста ограничен и електрическите мотоциклети се зареждат предимно у дома. За отстраняване на тези недостатъци усилията са насочени към усъвършенстване на технологиите и изграждане на нужната инфраструктура.

Предимства

Електрическите двигатели са в пъти по-ефективни по отношение използване на енергията. За секунди се достига максимално ускорение. Няма съединител и скоростна кутия. Техническата поддръжка е много по-лесна и евтина – само  спирачната система се нуждае от поддръжка (смяна на спирачна течност и накладки). Не се отделят изгорели газове и не замърсяват въздуха.

Бъдеще

Бъдещето на електрическите мотоциклети е многообещаващо. Най-големите автомобилни компании вече разработват и предлагат свои модели. За 100 годишнината на  международното автомобилно изложение в Барселона през май тази година бе отделено специално място на електрическите превозни средства. Представените модели и прототипи бяха наистина впечатляващи и многообразни – от мотоциклети до мини скутери.